بسته بندی اسپلیت تی

اسپلیت تی و بسته بندی

تا کنون در خصوص ساخت اسپلیت تی، حمل آن، طریقه نصب و فیت آپ اسپلیت تی روی خط لوله، جوشکاری آن و کارکرد این اتصال خطوط لوله بسیار نوشته شده است. اما یکی دیگر از آیتم های به ظاهر بی اهمیت ولی شایسته توجه در خصوص اتصال اسپلیت تی عبارت است از بسته بندی اتصال اسپلیت تی. مخصوصا در شرایطی که نقل و انتقال اتصال از مبداء تا مقصد طولانی می باشد می بایست آن را به شیوه ای استاندارد بسته بندی کرد. از دیگر دلایل بسته بندی اسپلیت تی می توان به مواقعی اشاره کرد که می خواهیم آن را بفروشیم. برای فروش این اتصال می بایست تمامی الزامات و مولفه هایی که سازنده اتصال را به یک فروشنده معتبر تبدیل می کند را رعایت کنیم. یکی از این مولفه ها بسته بندی اسپلیت تی می باشد. بدیهی است که ارسال یک قطعه بدون بسته بندی نقطه نظر خریدار را نسبت به فروشنده قطعه تغییر می دهد. از سوی دیگر بسته بندی ضمن رعایت استانداردها این اطمینان را به مشتری خواهد داد که سازنده این قطعه یعنی اسپلیت تی به تمامی جوانب کار حساس بوده و همچون مورد بسته بندی، تمامی الزامات در فرایند ساخت و تحویل محصول را رعایت کرده است.

بنابراین بسته بندی اسپلیت تی می تواند گواهی نیز باشد بر این که کیفیت محصول خریداری شده نیز همچون وسواسی که در خصوص بسته بندی به خرج داده شده است، قابل اطمینان و اتکا خواهد بود. بنابراین بسته بندی این اتصال می تواند یکی از شرایط تحویل محصول به شمار رود.

سازنده اسپلیت تی
اسپلیت تی

اما سوال این است که چرا split tee باید بسته بندی شود؟ بسیاری از محصولات دارای شرایط نگهداری ویژه ای هستند و برای حفظ این شرایط می بایست بسته بندی به اقتضای نیاز محصول انجام گیرد. برای مثال بسیاری از مواد و فرآورده های خوراکی باید بر حسب الزامات خاص خود بسته بندی شوند. اما قطعات و محصولاتی نیز وجود دارند که برای نقل و انتقال و تحویل آن ها نیازی به بسته بندی نیست. حال این سوال پیش می آید که چرا بسته بندی اسپلیت تی یک الزام در فرایند انتقال و تحویل محصول به مشتری قلمداد می شود. پاسخ به این سوال را می توان در استدلال های زیر یافت:

  • بسته بندی بهترین راهکار برای ممانعت از آسیب دیدن اسپلیت تی حین جابجایی به حساب می آید. اسپلیت تی ظاهر زمختی دارد اما بخش ها و قطعاتی از آن شدیدا نسبت به ضربه آسیب پذیرند و از این ور در خصوص آن ها باید جوانب را احتیاط کرد. برای مثال لبه های اتصال به منظور افزایش کیفیت جوشکاری حین نصب روی لوله پخ رده می شوند. آسیب دیدن این لبه ها تأثیر مستقیم در کیفیت جوشکاری خواهد داشت و چنان که می دانیم کیفیت پایین جوشکاری اسپلیت تی روی لوله نیز به عدم کارکرد صحیح احتمالی آن در آینده می شود که مشکلاتی نظیر نشتی و برون رفت سیال به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، اسپلیت تی دارای سر فلنج داری می باشد که ولو یا لوله روی آن نصب خواهند شد. چنان که می دانیم فلنج یک اتصال حساس در برابر ضربات است و از این رو می بایست تا جای ممکن نسبت به بروز آسیب ولو غیر جدی روی آن حساسیت به خرج داد. اگر فلنج اسپلیت تی درست کار نکند در محل انشعاب جدید ممکن است مشکلاتی نظیر نشتی سیال و افت فشار کل خط لوله را شاهد باشیم که این امر طبیعتاً مذاق هیچ کارفرمایی خوش نخواهد آمد. از این فلنج اسپلیت تی در حین جابجایی و حمل و نقل نباید با هیچ شی ئی برخورد کند.
  • بسته بندی یکی از آیتم های حادز اهمیت در فروش و ارزیابی فروشندگان محسوب می شود. بسته بندی مناسب باعث تسهیل در فرایند جابجایی و تحویل محصول می شود و از این رو یک امتیاز برای سازنده اتصال بشمار می رود. بسته بندی اسپلیت تی این تضمین را به مشتری می دهد که فروشنده نسبت تمامی مراحل ساخت حساسیت لازم را به خرج داده است و با بسته بندی محصول به منظور عدم آسیب آن، به نوعی کیفیت split tee تحویل داده شده را تصمین کرده است. البته این حکم ضرورتا و در همه موارد صدق نمی کند، اما به طور کلی بسته بندی اسپلیت تی می تواند بر اعتبار کیفیت محصول بیفزاید.

با توجه به نکات فوق الذکر، می توان پی به اهمیت بسته بندی اسپلیت تی برد. حال و با توجه به اهمیت بالای بسته بندی، این فرایندد باید به شیوه ای انجام شود که متناسب با ضریب اهمیت کار، بهترین و مناسب ترین شرایط برای حفظ کیفیت محصول فراهم شود. از این رو روش بسته بندی یک فرایند مهم محسوب می شود. در بسته بندی اسپلیت تی باید به دو نکته توجه داشت: نکته اول وزن اسپلیت تی است. این اتصال از آن جا که یک اتصال تمام فلزی است و معمولاً از قطعاتی نظیر لوله و فلنج ساخته می شود وزن بالایی دارد و در نتیجه باید بسته بندی به گونه ای باشد که بتواند وزن بالای اسپلیت تی را تحمل کند. نکته دوم نیز این خواهد بود که باید نسبت به نقاط حساس و کلیدی اتصال که در معرض آسیب اند و بروز آسیب به آن ها می تواند کیفیت اتصال را زیر سوال ببرد حساس بود. چنان که اشاره شد لبه ها و فلنج اتصال جزو این نقاط هستند.

بسته بندی اسپلیت تی روی پالت چوبی
اسپلیت تی روی پالت چوبی، بمنظور بسته بندی

با توجه به دو نکته ذکر شده بسته بندی باید هم وزن اسپلیت تی را تحمل کند و هم مانع آسیب پذیری قطعات آن شود. برای نیل به این دو هدف معمولاً برای بسته بندی ازاسکلت فلزی مشبک و مکعبی استفاده می شود که جداره های آن با تخته های چوبی سخت و ضخیم پوشش داده شده اند. بنابراین ابتدا از طریق جوشکاری یک اسکلت فلزی مکعبی ساخته می شود و سپس با پوشش جداره های چوبی، از اسپلیت تی محافظت می شود. کف باکس را هم با یک پالت که توان تحمل وزن اتصال را داشته باشد پوشش می دهند تا بدون خطرات ناشی از افتادن اسپلیت تی جابجایی و حمل و نقل انجام شود. ابعاد این باکس طبیعتاً باید کمی از طول و عرض و ارتفاع اسپلیت تی بیشتر باشند تا هم بتوان به راحتی آن را جابجا کرد و هم در نتیجه درگیری میان قطعات اسپلیت تی و اجزای باکس، این قطعات دچار آسیب نشوند. البته می توان با پوشش های مختلف فضای آزاد میان قطعات و باکس را نیز پوشش داد تا شاهد لقی اسپلیت تی درون باکس نباشیم.

در صورتی که تمامی مراتب و مراحل زیر به درستی رعایت و اجرا شوند می توانیم مطمئن باشیم که split tee به بهترین شکل ممکن حمل و نقل و تحویل مشتری داده خواهد شد.

یک پاسخ بنویسید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن